Den nya bryggan kommer att göra stor skillnad, enligt skeppare Pelle Mäcs.

"Nu kan vi lämna bryggan 30 sekunder tidigare. Med tanke på att vi har 15 minuter på oss att lämna bryggan från det att vi får larmet, är de här sekunderna väldigt viktiga. Dessutom är det väldigt strömt vatten här, vilket gjort det svårt att lägga till med båten, men de problemen slipper vi nu vid den nya bryggan."

Det finns vedertagna sätt att inviga och namnge båtar. Men hur inviger man bäst en ny brygga? Pelle konstaterade att det var fri tolkning och nog hade gänget i Övermo lyckats skapa en härligt festlig stämning.

Efter en skål i alkoholfritt bubbel avtäcktes skylten som visar att "Lasses brygga" är redo att användas. Lars Andersson är stationens mesta eldsjäl som kämpat i både vått och torrt (men kanske mest i vått med tanke på uppdraget) under många, många år för att få stationen att gå runt, vara aktiv och fortsätta utvecklas. Det är dessutom han som kämpat allra hårdast för att få ihop pengarna till bryggan.

Liksom Lasse, Pelle och resten av deras kamrater ställer alla sjöräddare upp frivilligt och ideellt. Just nu är de fyra skeppare och åtta besättningsmän på stationen Siljan/Runn, som kan rycka ut när något gått fel ute på sjön.

"Vår station täcker hela området från Barken i söder till Orsasjön i norr. Vi rycker inte bara ut när det hänt en olycka. Vi kan också hjälpa till om man fått bensinstopp eller en havererad motor. Fast det gäller förstås att man är stödmedlem i Sjöräddningen, annars får man börja med att fylla i ansökningsformuläret", säger Pelle med ett skratt.

Den som ville kunde även ge sig ut på en åktur med en av stationens räddningsbåtar "Leksands Sparbank 2".

Vi på Leksands Sparbank har varit med och finansierat den nya bryggan. Via våra insatser för bygden har Sjöräddningssällskapet Siljan/Runn beviljats 100 000 kronor till bygget.