- Hej, det här är Dahlberg på Leksands Sparbank. Vi ser att du har ett pågående lån på 95 000 kronor och vi vill bara kontrollera att det här stämmer?
- Oj! Nej, det stämmer inte!
- Det var det vi misstänkte, då är det en bedragare som tagit lån i ditt personnummer. Du behöver komma in till oss på kontoret men vi kan stoppa utbetalningen redan nu. Har du Mobilt BankID?
-----------------------------------------------------------------------
Så här kan ett bedrägeriförsök låta och låter just nu.
- Vi verkar ha en pågående bedrägerivåg just nu i vår region. Men ingen av våra kunder har lämnat ut några koder och har gjort exakt som man ska göra. En stor eloge till dom! säger Daniel, Kundcenter på Leksands Sparbank.
Kom ihåg:
⛔️ Vi från banken ringer aldrig upp våra kunder och ber dessa logga in på Mobilt BankID eller uppge några koder.
⛔️ Personen som ringer upp kunden låter kanske inställsam och förtroendeingivande. Var alltid vaksam och om du känner dig orolig - lägg på och ring upp bankens officiella nummer (i vårt fall 0247-886 00).
👮 Om du blir utsatt för ett bedrägeri. Kontakta oss alltid och polisanmäl händelsen. Skammen ligger aldrig hos dig. Det är bedragarna som gör fel.
👉 Känner du dig orolig är du alltid välkommen att kontakta oss, antingen i ett meddelande här på Facebook, ring oss på 0247-886 00, mejla oss på info@leksandssparbank.se eller så är du välkommen in på något av våra kontor i Leksand, Rättvik och Djurås.
Ta hand om varandra och informera gärna dina nära och kära om bedrägerier och vad man kan göra.