Just nu pratar våra företagsrådgivare med så många som möjligt av våra kunder. Ju tidigare vi kommer i kontakt, desto större möjligheter har vi som bank att hjälpa till om företaget riskerar att hamna i knipa. 

Vad är det du tycker att man ska hålla sig uppdaterad på Pär?
- Det kommer nyheter från myndigheter som kan underlätta för företagen var och varannan dag. Ett exempel är att man kan få tillfällig likviditetsförstärkning genom sitt skattekonto, att kunna använda redan inbetalda skatter och få anstånd med framtida skatteinbetalningar, berättar Pär.

Pär rekommenderar också om att följa branschorganisationernas information och analyser.

- Branschorganisationerna är duktiga på att analysera nyheter och myndighetsbeslut ur ett småföretagarperspektiv, det är också bra att följa.

Ditt andra tips är att prata med samarbetspartners, berätta mer.

- Hör av dig till oss på banken för att berätta hur situationen påverkar ditt företag. Vi kan diskutera olika möjligheter och lösningar. Vi märker att det är många företag som inte känner till alla möjligheter som finns. Den snabbaste åtgärden banken kan göra om man är i knipa är att ge amorteringsbefrielse under en period.

Och de andra intressenterna, vilka är de och vad ska man kolla upp?

- En del företag har försäkringar där det ingår ersättning för epidemiavbrott, det ska man kolla upp med sitt försäkringsbolag.

- Prata med dina leverantörer för att säkerställa leveranser. Har man stabila leverantörer kan man diskutera förlängda betalningstider på fakturor.

- Upplys era kunder om ni får problem med leveranser av varor eller tjänster. Och man ska kolla upp kundernas behov framöver, kommer de att beställa lika mycket som tidigare eller blir det någon förändring?

Finns det fler intressenter som man ska prata med?

- Ägare och övriga finansiärer är intresserade av att veta om det finns behov av mer kapital eller amorteringsbefrielser. Ha en tät dialog med dem också.

Analysera verksamheten.

- Det är svårt att veta hur saker blir i framtiden. Men när man har pratat med sina samarbetspartners och informerat sig om myndighetsbeslut kan man förhoppningsvis få nån slags bild av läget. Analysera utifrån det hur och när man kan minska sina kostnader. Fasta kostnader är svåra att ändra på kort sikt, men det finns möjligheter. Har man till exempel en stabil hyresvärd kan man förhoppningsvis få hjälp med uppskov av hyror.

- Fundera också på om det finns nya affärsmöjligheter eller försäljningskanaler när beteenden förändras. Om du exempelvis har en restaurang kanske du kan hitta andra vägar att sälja när inte lika många vill gå ut och äta. Ring runt till företag i närheten som behöver luncher till sina anställda, du kanske kan få leverera alla luncher fem dagar i veckan i ett par månader?

- Jag tror att det är många som förstår småföretagens situation och kan tänka sig att stötta och hjälpa till i det här läget, säger Pär.

Och det sista tipset är agera.

- Ställ om i tid och våga förändra. Om marknaden förändras måste man försöka förändra verksamheten också, avslutar Pär.

 

Senaste nytt om stöd och krispaket