Vad är ett bedrägeri?
Bedragarna hittar hela tiden nya sätt för att försöka luras. Ju mer du vet, desto bättre skyddad är du. Ta reda på fakta och lär dig mer.
Vill du logga in? Du behöver byta webbläsare
Facebooks och Instagrams webbläsare är begränsade. Byt webbläsare för att logga in med Mobilt BankID och använda våra tjänster. Klicka på de tre punkterna i webbläsarfönstret och välj att öppna i webbläsare.
Bedragarna hittar hela tiden nya sätt för att försöka luras. Ju mer du vet, desto bättre skyddad är du. Ta reda på fakta och lär dig mer.
Bedragaren försöker få dig att lämna ut personliga uppgifter via en falsk e-postadress eller via sms, till exempel genom att få dig att klicka på länkar.
Syftet är att locka dig att besöka en webbplats där du ska ”logga in” eller ”uppdatera ditt BankID” , bekräfta dina kortuppgifter eller lämna svarskoder från din bankdosa.
Det kan även vara ett sms där du uppmanas att ringa ett falskt nummer.
Oftast försöker bedragarna använda sig av avsändarnamn eller webbadresser som liknar banker eller andra kända företagsnamn. Om du klickar på en länk, kommer du till en sida som liknar din vanliga inloggningssida på banken, eller en sida som ser ut som en sida med ”BankID Support”.
Exempel på vad det kan stå::
"Hej, vi misstänker bedräglig aktivitet på ditt konto. Ring spärrservice på tel: 073*******"
(i samtalet får bedragaren dig att tro att du talar med banken och måste använda din säkerhetsdosa).
Se också dessa exempel.
Telenor varnar för falska sms om röstmeddelande (sakerhetskollen.se)
Polisen varnar för sms från "ditt barn" (sakerhetskollen.se)
Swedbank varnar för pågående smishingkampanj (sakerhetskollen.se)
Om du fått ett falskt mejl
Om du fått ett falskt sms
Inför framför allt Black Friday och julhandeln cirkulerar en typ av falska sms och mejl som handlar om paketleveranser.
Syftet är att komma åt dina pengar genom att:
Du får ett sms eller ett mejl som ser ut att komma från en post- eller paketleverantör. Både mejl och sms kan se väldigt trovärdiga ut och det är lätt att låta sig luras.
Det kan handla om en obetald fraktavgift, tullavgift eller att du behöver ladda ner filer eller logga in för att komma åt din försändelse.
När det gäller falska lotterivinster så får vanligen ett mejl eller vanligt brev med information om att du vunnit ett lotteri.
Mejlet, som oftast är på engelska, innehåller information om att du har vunnit storvinsten i något utländskt lotteri vanligtvis spanskt, holländskt eller engelskt. Det kan även handla om att just din e-postadress har dragits som vinnare. För att få ut vinsten måste du först lämna ut känsliga uppgifter och/eller betala skatter eller avgifter.
Istället för att spendera timmar på att skicka så kallade ”phishing-mejl” till många slumpmässiga mottagare, vilket gör dem lättare att identifiera som skräppost, så gör vissa bedragare efterforskningar innan de startar en attack. De gör sedan en mer riktad attack via mejl.
Bedragaren väljer först ut en målgrupp att rikta in sig på exempelvis företag, idrottsföreningar eller organisationer. Sedan tar de reda på vem som är VD, firmatecknare eller ordförande, samt vem eller vilka som jobbar på ekonomiavdelningen och har möjlighet att utföra betalningar eller betala fakturor. Bedragarna skickar därefter mejl som ser ut att ha VD eller ordförande som avsändare för att lura sina offer att genomföra överföringar eller utlandsbetalningar.
Ett romansbedrägeri innebär att någon blir lurad både på kärleken och pengarna. Upplägget bygger på att vinna en persons förtroende för att sedan kunna ”slå till” med det faktiska syftet, att lura av sitt offer så mycket pengar som möjligt.
Ofta börjar historien med kontakt via dejtingsida, ett meddelande på Facebook eller någon annan social media. Men ibland även via träff i verkliga livet. En uppdiktad historia följer med en stulen identitet, stulna foton och påhittade dokument. Fokus ligger på att få dig att känna dig omtyckt, uppskattad, älskad och speciell. Kontakt sker via telefon, mejl och Skype, och ibland även i verkliga livet. Ofta har bedragaren och personen som är utsatt väldigt tät kontakt under lång tid, gärna mer än ett år innan problemen dyker upp. Bedragaren är vältalig, lovar flott och målar upp en mycket ljus framtid tillsammans för att spä på förtroendet.
När bedragaren (blivande sambon/partnern/maken/makan) ska komma på besök eller till och med bosätta sig i Sverige, tornar de mörka molnen upp sig. Det mynnar ut i olyckor, missade flyg, sjukhusvistelser och skatter som ska betalas. Inte sällan berättar bedragaren om gåvor och paket som skickas som ”fastnar” i tullen. Då ber bedragaren offret att skicka pengar men problemen tycks aldrig ta slut och givetvis behövs mer pengar för att lösa problematiken.
Upplägget är betydligt vanligt än man kan tro och involverar mycket pengar. Ofta räcker det inte med kundens sparade medel utan den drabbade tar många gånger också lån när de egna pengarna är slut.
Bedrägeri där bedragaren försöker lura av dig pengar på olika e-handelssajter.
Det är vanligt att man på webbplatser som Blocket och Tradera hittar varor till mycket bra priser. Var försiktig när priserna är misstänkt låga och säljaren kräver förskottsbetalning.
Kapitalvaror som mobiltelefoner och kameror bör du vara särskilt vaksam på. Att köpa en iPhone5 för 3 000 kronor när nypriset ligger på närmare det dubbla kan verka som en bra affär, men är högst sannolikt en bluff. När man väl fört över pengarna gör sig säljaren oanträffbar och man har ingen aning om vem det är då de oftast använt sig av en falsk identitet.
Obs: Är priset för varan för bra för att vara sant så är det oftast det!
Bedrägeri som innebär att en bedragare kommit över din kortinformation när du handlat på en e-handelssajt.
När du handlar med ditt kort på internet, kan det i ovanliga fall förekomma att kortinformationen lagras i butikens databaser. Dessa databaser kan bli utsatta för intrång om butikens säkerhetsskydd inte är tillräckligt bra. På så sätt kan bedragare komma över din kortinformation.
En vanlig typ av bedrägeri är när bedragare utger sig för att vara någon annan och försöker få tag i personlig information via telefon.
Du får ett samtal från en någon som påstår sig ringa från banken eller polisen. Bedragaren säger sig behöva exempelvis din personliga kod till Kundcenter/telefonbanken, PIN-kod till ditt kort eller ber dig logga in med Mobilt BankID.
Förklaringen till varför bedragaren ber om dessa uppgifter kan variera. Det kan till exempel vara att banken har datafel alternativt att banken eller polisen har funnit ditt stulna kort och behöver koden för att spärra kortet. Bedragaren kan även påstå att du blivit utsatt för ett bedrägeri och att banken eller polisen behöver din hjälp för att se till att du inte blir av med pengar.
Investeringsbedrägerier startar ofta genom att den drabbade ser en lockande annons, eller får tips från någon via sociala plattformar eller i samband med surfande på Internet. Tipset handlar om mycket lönsamma investeringar där man placerar sina pengar i t.ex. Kryptovaluta.
Man uppmanas att göra en mindre investering, eller att lämna sina kontaktuppgifter för att få mer information.
Du blir sedan kontaktad – vanligtvis per mejl eller telefon - av en bedragare som erbjuder dig en mycket vinstgivande investering i en utländsk aktie, fond eller liknande. Numera handlar erbjudandet nästan uteslutande om ”lönsamma” placeringar i så kallade kryptovalutor.
Det är bråttom och du måste fatta snabba beslut annars missar du den "fina investeringen". Ofta är argumenten att man har insiderinformation och att det är en skattefri affär. Många av dessa förslag verkar backas upp av olika kändisar (falska annonser utan de inblandades medgivande)
Ibland vill man också träffa dig personligen och bedrägerierna är ofta skickligt planerade. De utförs vanligen med hjälp av påkostade och förtroendeingivande broschyrer och webbplatser.
Obs: Den avkastning som bedragarna erbjuder är vanligtvis väldig hög jämfört med andra typer av placeringar. Om ett erbjudande låter för bra för att vara sant, så är det tyvärr oftast det.
Läs mer om investeringsbedrägerier på FI:s och Konsumentverkets webbplatser:
Investeringsbedrägerier | Finansinspektionen (fi.se)
Investeringsbedrägerier | Hallå konsument – Konsumentverket (hallakonsument.se)
Kontakta banken, berätta vad som har hänt. Din berättelse kan hjälpa banken att utreda vad som hänt, och kanske hjälpa andra som annars riskerar att utsättas på liknande sätt. Väldigt ofta är bedragarens tillvägagångssätt detsamma, om och om igen.
Polisanmäl!
Ta hjälp av din omgivning, du kan också kontakta brottsofferjouren (brottsofferjouren.se)
Avbryt all kontakt, även med personer som påstår att de kan hjälpa dig att få tillbaka pengarna.
Har man en gång blivit utsatt för ett romansbedrägeri är risken stor att bedragarna försöker igen. Ibland först flera år senare. Det är vanligt att någon hör av sig och erbjuder hjälp med att få tillbaka förlorade pengar. Den som ringer säger sig ofta ha kännedom om ett tidigare bedrägeri och hänvisar exempelvis till att de ringer på uppdrag av en myndighet, bank eller juridisk avdelning.
Bedragaren vill ofta komma åt din dator och ber att du installerar ett program för fjärranslutning. Argumentet kan vara att det då blir lättare att visa en presentation av vad de har hittat. Eller ber dig visa information från din Internetbank. Går man med på detta kan bedragaren komma åt både känslig information på datorn och de pengar som finns på bankkontona.
En annan vanligt förekommande fortsättning på bedrägeriet är att någon form av avgift ska betalas för att få hjälp. Ingen seriös aktör arbetar på detta sätt.
Ett vanligt förekommande bedrägeri är att man får ett samtal ifrån någon som utger sig för att vara en representant från Microsoft.
Bedragaren berättar att man upptäckt att datorn som kunden använder har drabbats av virus eller saknar antivirusprogram och erbjuder hjälp att lösa problemet. Bedragaren är inte sällan påstridig och kan ibland hota med att ”låsa” datorn om man inte köper deras tjänster. Seriösa företag kontaktar inte sina kunder på detta sätt.
Obs: Seriösa företag kontaktar inte dig för att be om hjälp med problem på din dator eller liknande. Inte minst för att de - högst sannolikt - inte kan känna till dem.
Bedrägerier via Facebook - och andra sociala medier - där bedragaren låtsas vara en vän till dig blir allt vanligare.
Du blir kontaktad på någon chattfunktion, till exempel Messenger av bedragare som lyckats kapa en av dina vänners konto och utger sig för att vara denna. ”Vännen” frågar om du kan hjälpa till med ett bankärende. Det kan röra sig om att personen måste betala en räkning men av olika anledningar inte har tillgång till sin säkerhetsdosa. Därför undrar personen om hon eller han kan få låna din säkerhetsdosa och din kod.
Mycket vanligt är också att ”vännen” lurar in dig i en ”tävling” där du omgående vinner pengar. Du ska bara hjälpa till med siffror och koder från din säkerhetdosa. Bedragaren har redan innan kontakten tagit reda på ditt personnummer så när du lämnar ut dina koder, används dessa för att logga in på din internetbank. Fortsätter man lämna ut koder kan nya konton läggas upp och pengar flyttas till dessa.
När detta är gjort tackar bedragaren för hjälpen. Först när den bedragne själv loggar in i internetbanken upptäcks bedrägeriet.
Ett bedrägeri där du blir av med din kod vid en bankomat eller när du betalar i till exempel en affär.
En person ställer sig bakom dig och noterar din PIN-kod medan du tar ut eller sätter in kontanter vid automater eller när du betalar med kortet på annan plats. Därefter stjäl personen din kort och använder det för att tömma ditt konto. Bedragare har även börjat använda kameror i hål, små som knappnålar, i själva bankomaten.
Obs: Om du gör ett uttag utan att du får dina pengar är det viktigt att du så fort som möjligt kontaktar din bank.
Läs mer om brottslighet vid automater på Bankomats webbplats:
Undvik brottslighet vid automater (bankomat.se)
ID-kapning, även kallat ID-stöld, är när någon använder dina personliga uppgifter för ett genomföra någon typ av bedrägeri.
Bedragarna är snillrika när det gäller ID-kapning. Några av sätten de använder sig av är att göra en adressändring, vittja brevlådan eller lura till sig ditt BankID. Sedan kan personen beställa varor och tjänster i ditt namn eller skaffa sig andra fördelar, till exempel att söka kredit i ditt namn och utnyttja den.
Om ni vill lära er mer om bedrägerier och ni är fler än tio personer kan ni boka en föreläsning med oss.
Vi använder nödvändiga cookies eller liknande tekniker för att webbplatsen ska fungera för dig. Det finns även cookies du kan välja som förbättrar din upplevelse:
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, längst ner på webbplatsen eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, längst ner på webbplatsen eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.
Behövs för att webbplatsen ska fungera smidigt och säkert och kan inte väljas bort. Möjliggör viktiga funktioner som inloggning och språkval.
Behövs för att funktioner och personanpassning ska fungera. Hjälper oss förstå hur webbplatsen används så att vi kan förbättra den. Informationen slås ihop för alla användare och kan aldrig kopplas till just dig.
Läggs till av våra partner och kan påverka innehåll och annonser som du ser på andra webbplatser.
Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies