Om du inte är nöjd
För oss på Leksands Sparbank är det viktigt att du som kund är nöjd med våra tjänster och produkter och med vårt bemötande. Det är viktigt för oss att rätta till eventuella fel som uppstått och att reda ut tveksamheter. Har du ett klagomål ber vi dig ta kontakt med närmaste bankkontor, för att klara upp problemet.
Om du inte är nöjd med vårt svar kan ärendet omprövas. Här får du reda på hur vi på bästa sätt hjälper dig med ditt ärende.
-
Vänd dig till närmaste bankkontor
För att ditt klagomål ska tas om hand på bästa sätt ber vi dig att först och främst ta kontakt med ditt bankkontor. Ett samtal kan ge kompletterande uppgifter och ofta kan problemet klaras upp direkt. Kontoret har de bästa förutsättningarna att ta fram aktuellt material och ta reda på vad som sagts i samtal med bankens personal.
Här hittar du telefonnummer till våra bankkontor
Ett tips är att alltid spara affärsdokumentation, till exempel avräkningsnotor, kontoutdrag, depåredovisningar, som du får från oss.
-
Om du inte är nöjd med kontorets beslut
Om du inte är nöjd med det besked du fått kan ärendet prövas på nytt. Prövningen görs av bankens klagomålsansvarige. Beskriv skriftligen vad du tycker är fel och vilket kontor du haft kontakt med.
Klagomål rörande kontorets besked skickas till
Leksands Sparbank
Klagomålsansvarig
Box 77
793 22 Leksand -
Är du fortfarande inte nöjd
Om du efter omprövning av bankens kundklagomålsansvarige fortfarande inte är nöjd kan du vända dig till följande ställen:
Konsumentvägledaren i din hemkommun
Lämnar kostnadsfritt information och råd i bank- och försäkringsfrågor.Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Box 24215, 104 51 Stockholm, telefon 0200-22 58 00
Lämnar kostnadsfritt upplysningar och råd i bank- och finansfrågor.
www.konsumenternas.seKonsumenternas försäkringsbyrå
Box 24215, 104 51 Stockholm, telefon 0200-22 58 00
Lämnar konstadsfritt upplysningar och råd i försäkringsfrågor.
www.konsumenternas.sePersonförsäkringsnämnden
Box 24067, 104 50 Stockholm, telefon 255 787 20
Personförsäkringsnämnden avger på begäran av försäkringstagaren i egenskap av konsument rådgivande yttrande i tvister mellan försäkringstagare och försäkringsbolag inom sjuk-, olycksfall- och livförsäkringar i de fall det krävs medicinska bedömningar.
www.forsakringsnamnder.seAllmänna reklamationsnämnden (ARN)
Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08-508 860 00
ARN är en statlig myndighet som fungerar ungefär som en domstol och har som huvuduppgift att pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare. Anmälan görs av konsumenten. ARN lämnar rekommendationer på hur en tvist bör lösas.
www.arn.seAllmän domstol, Domstolsverket
551 81 Jönköping, telefon 036-15 53 00
Ett ärende kan alltid hänskjutas till rättslig prövning vid allmän domstol.
www.domstol.seHär skriver du ut hur du gör när du är missnöjd med vårt svar (pdf)