Meny
Våra tjänster
Låna pengar
Kort och betala
Spara och placera
Pension
Försäkringar
App, internetbank och BankID
Händelser i livet

Säkerhet och bedrägeri

Vi lägger stort fokus på säkerhet och att ha säkra lösningar för alla våra tjänster för att du ska kunna känna dig trygg som kund. Du kan också hjälpa till genom att skydda dina koder och personliga uppgifter. På så sätt skapar vi - tillsammans - en hög banksäkerhet och minskar risken för bankbedrägerier.

Leksands Sparbank bakgrund daladräkt bli kund start

Anmäl bedrägeri

Misstänker du att någon utsatt dig för bedrägeri, eller har du upptäckt något onormalt eller konstigt i någon av våra digitala tjänster? Kontakta oss omgående på telefon. Om du är kund hos annan bank så kontaktar du din bank.

Boka bedrägeriutbildning

Är ni fler än tio personer kan ni boka bedrägeriföreläsning med oss!

Three colleagues having a meeting in front of a computer

Tips för att undvika bedrägerier

Bästa chansen att stoppa bedragaren är att aldrig använda BankID eller dosa på uppmaning av någon annan. Och håll hårt i dina kortnummer, koder och lösenord. Skaffa kunskap och sprid den! Läs mer om bedrägerier och hur du kan skydda dig mot dem.

Bli kund i Leksands Sparbank

Vad är ett bedrägeri?

Bedragarna hittar hela tiden nya sätt för att försöka luras. Ju mer du vet, desto bättre skyddad är du. Ta reda på fakta och lär dig mer.

Man sitter vid en betongpelare och jobbar på sin laptop

Säker identifiering

Vi har tagit fram säkra inloggningsmetoder för att du på ett säkert sätt ska kunna använda våra tjänster över telefon, mobil och internet. En säker identifiering innebär trygghet för dig som kund.

Leende äldre man ligger och läser i skoffan med en liten vit hund på magen

Säkra banktjänster

Din säkerhet är vår högsta prioritet. Därför ser vi kontinuerligt över våra tjänster och tar fram rekommendationer hur du använder dem på ett säkert sätt.

Varning för falska BankID-sms

BankID varnar återigen för en ökning av falska sms, som ser ut att komma från dem eller InfoSMS. I sms:en kan det till exempel stå: 

"Ditt BankID måste förnyas inom 24 timmar. Förnya här: https://bankid-aktivering.com"

Länken leder till olika sidor där användaren blir uppmanad att skriva in sitt personnummer. Det avslutas med att du ska bekräfta via din bankdosa.

Banksäkerhet i vardagen

  • Spärrhjälp

    Om du förlorat ett kort, ditt BankID eller din säkerhetsdosa är det viktigt att omedelbart spärra dessa.

    Spärrhjälp
  • Integritet och sekretess

    Vi ser alltid till att hantera dina personuppgifter med största sekretess. För att lyckas med det vidtar vi en rad åtgärder.

    Integritet och sekretess

Spärra ditt kort och byt koder

Om du har förlorat ditt kort så bör du omedelbart spärra det. I internetbanken och appen kan du spärra och ersätta ditt bankkort dygnet runt. Om du behöver spärra ditt betal- och kreditkort når du oss på telefon 08-411 10 11. Om du blivit av med det utomlands, spärrar du det på telefon 08-411 10 20.

Mer om säkerhet

Penningtvätt och terroristfinansiering

Att motverka penningtvätt och terroristfinansiering är prioriterade områden i Swedbank. Penningtvätt och finansiering av terrorism är ett stort hot mot finanssektorns stabilitet och rykte. Som bank måste vi kunna identifiera och försöka förstå riskerna med penningtvätt och finansiering av terrorism för att klara av att implementera förebyggande åtgärder.