Våra tjänster

Hållbarhet på hemmaplan: ”Vi tror på att finnas där våra kunder finns”

Vad är egentligen en sparbank? Och vad menas med ”Ingen vanlig bank”? För Leksands Sparbank handlar det om att gå mot strömmen, stå upp för det man tror på och vara nära bygden de brinner för. Här går lokal närvaro hand i hand med samhällsengagemang och långsiktighet. Oavsett var i landet kunderna befinner sig kan de vara en del av bankens arbete för ett attraktivt och mer hållbart Dalarna.

Vadå sparbank? Frågan dyker ofta upp när Emelie Bröms, kommunikatör och hållbarhetsstrateg, berättar var hon jobbar.

”Det är en fullt rimlig fråga och jag förstår att den ställs. Att vara sparbank innebär att vi inte har några aktieägare som kräver utdelning. Vår vinst delas i stället ut till bygden. På så sätt ser vi till att pengarna stannar på hemmaplan och gör nytta för föreningar, projekt och evenemang i vårt närområde.”

Satsningar på barn och unga

Under åren har det resulterat i att sparbanken kunnat göra ett stort antal lokala insatser. Till exempel samarbetar man med över 80 olika föreningar, fram-för allt med fokus på barn och unga. Tidigare i år gick de in som huvudpartner till ungdomsverksamheterna i både Mora IK, Mora Golfklubb och KAIS Mora.

Under hösten har de också sett till att över 3000 skolelever fått gå på skolbio och se filmen ”Det kunde varit vi”, som behandlar frågor om allas lika värde.

”Att satsa på barn och unga och jobba tillsammans med aktörer som når ut till dem, är ett sätt för oss att bidra till en mer livskraftig region. Att tidigt få en meningsfull fritid och känna tillhörighet, ger ringar på vattnet både nu och i framtiden.”

Vadå ingen vanlig bank?

Sparbanken är också involverade i en rad lokala projekt, alltifrån byggandet av utsiktstornet i Siljansnäs till föreningsutbildningar i HLR. Efter stormen Hans betala-de banken självrisken för drabbade, inte bara de egna kunderna.

”Vi säger ofta att vi inte är någon vanlig bank och det är lätt att säga, men svårare att leva upp till. För vad betyder det egentligen? För oss handlar det om att gå mot strömmen, våga sticka ut och våga stå upp för det vi tror på. Och vi tror på att pengarna ska stanna på hemmaplan och göra skillnad där det behövs som mest”, säger Emelie.

En annan återkommande fråga är den om man måste bo i Leksand för att vara kund. 

”Nej, du behöver inte bo i Leksand för att vara kund hos oss. Vi har kontor i både Rättvik och Djurås också och med de digitala möjligheterna som finns idag är geografi inga problem. Vi har kunder i hela landet, och det fina är att oavsett var du bor, så hjälper du till att stötta vår bygd. Det är vad som gör oss till ingen vanlig bank – vi är nära våra kunder, oavsett avstånd.”

Emelie Bröms, kommunikatör och hållbarhetsstrateg på Leksands Sparbank
Emelie Bröms, kommunikatör och hållbarhetsstrateg.
Ett klick: Bli kund

Att byta bank är ett viktigt beslut, men processen är snabb och enkel. Det mesta kan du ordna själv online och i internetbanken.

Öppna bankkonto och ansök om att bli kund med Mobilt BankID enkelt på bara några minuter. Du behöver ha fyllt 18 år samt ha svenskt personnummer. 

Efter att du blivit kund online kontaktar vi dig för att hjälpa dig med det praktiska för att komma igång.

Flowers and Siljan

En hållbar idé

Leksands Sparbank uppmuntrar till sparande och varit en del av bygdens utveckling sedan vi grundades år 1870. Hela bankens vinst stannar i Dalarna, som våra olika insatser för bygden som genom åren kommit många eldsjälar, projekt, föreningar och hela samhället till gagn. Dessutom gör vi ofta satsningar på utbildning och näringsliv som gör det möjligt för hela regionen att leva och utvecklas. Det är det här som är Sparbanksidén och grunden i allt vi gör, en hållbar idé som är mer modern idag än någonsin.