Med hänsyn till varandra, framförallt våra äldre och andra riskgrupper, följer vi Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att vara extra noggranna med hygienen och att minska på sociala kontakter som inte är absolut nödvändiga.

Som ni vet brukar vi ordna många kundträffar och evenemang, de kommer vi tillsvidare att skjuta på framtiden. Vi håller bankkontoren i Leksand, Rättvik och Insjön öppna enligt ordinarie tider, och alla som är friska och inte besökt något riskområde är välkomna in på kontoren som vanligt. Vi vill dock upplysa om att vi kan hjälpa till med de flesta ärenden utan att du behöver besöka oss fysiskt.

Många använder internetbanken och mobilbanken dagligen, här kommer några fler tips på hur du som privat- eller företagskund kan sköta bankärenden och få rådgivning:

  • Vi kan lösa det mesta på telefon genom att du identifierar dig med Mobilt BankID. Under våra ordinarie öppettider når du oss på 0247-886 00.
  • Efter våra ordinarie öppettider kan du också prata med en bankrådgivare genom tjänsten ”Telefonbanken personlig service”. Där har vi öppet dygnet runt. Ring 0771-22 11 22. Tjänsten är kostnadsfri, men behöver aktiveras (se instruktioner nedan).
  • Skicka meddelande på internetbanken. Om du har en fråga eller ett ärende som du behöver hjälp med, kan du skicka det som ett meddelande på internetbanken. Vi svarar så fort vi kan och kan genomföra många ärenden den vägen.
  • Rådgivningsmöte på telefon. Du kanske ska låna pengar för att köpa en bil eller renovera huset? Vi kan hålla rådgivningsmöten på telefon. Ring oss om du redan har ett bokat möte som du hellre vill ta på telefon.

Telefonbanken personlig service

Många har tjänsten "Telefonbanken personlig service" aktiverad utan att veta om det. Så här gör du för att kontrollera det eller att aktivera tjänsten:
1. Logga in på internetbanken (inte mobilbanken/appen)
2. Klicka på "övriga tjänster" och sedan "telefonbanken"
3. Där ser du om tjänsten är aktiverad. Om den inte är aktiverad klickar du på "aktivera".
4. Om du använder bankdosan för att logga in på internetbanken skapar du en PIN-kod för telefonbanken. Om du använder Mobilt BankID för att logga in på internetbanken så använder du Mobilt BankID även för telefonbanken. Vi kan även hjälpa dig att aktivera tjänsten på våra kontor eller via telefon 0247 886 00.
5. Telefonnumret till tjänsten är 0771-22 11 22

Läs mer om telefonbanken här.