Det åligger Sparbankens samtliga medarbetare att identifiera och i möjligaste mån undvika att inträda i situationer som innebär eller riskerar att innebära att en intressekonflikt uppstår
Intressekonflikter
I alla former av affärsverksamhet finns risk för att intressekonflikter uppstår och att detta påverkar styrningen av ett företag. Mot denna bakgrund är det viktigt att identifiera och hantera situationer där intressekonflikter kan föreligga för att säkerställa att de beslut som fattas är förenliga med Sparbankens grundläggande syfte. Det är av yttersta vikt att Leksands Sparbank (Sparbanken) kan åtnjuta fullt förtroende från sina kunder och allmänheten. En av förutsättningarna för detta förtroende är att Sparbankens verksamhet inte medför intressekonflikter som innebär att Sparbankens agerande kan ifrågasättas såsom illojalt eller partiskt. Sparbanken ska enligt lag om värdepappersmarknaden identifiera och hantera de intressekonflikter som finns eller kan förväntas komma att uppstå i verksamheten. Sparbankens ska också ha interna regler som anger hur företaget hanterar intressekonflikterna.
Sparbanken ska identifiera vilka omständigheter som utgör eller kan förväntas komma att ge upphov till en intressekonflikt som medför en väsentlig risk för att en eller flera kunders intressen påverkas negativt med hänsyn till företagets produkter och tjänster, och ange vilka rutiner som ska tillämpas och vilka åtgärder som ska vidtas för att hantera sådana konflikter.
Vad är en intressekonflikt?
Med Intressekonflikt avses situation eller förhållande på bankens sida som medför ett intresse av att banken eller företrädare för banken agerar i strid med bankens eller bankens kunders intresse. Detta kan bl.a. uppkomma i förhållandet mellan olika kunder, med anledning av olika förhållanden mellan banken och dess kunder eller i förhållandet mellan företrädare för banken och banken.
- Styrelsen
- Rörlig ersättning till medarbetare
- Sidouppdrag
- Jävskrediter
- Ersättningar (Incitament) från tredjepart
- Transaktioner åt närstående
- Gåvor, mutor, externa tävlingar och representation
- Sponsring och insatser för bygden
Process för hantering av intressekonflikter
Sparbanken ska vidta alla rimliga åtgärder för att identifiera, förhindra och hantera de intressekonflikter som kan uppkomma mellan Sparbanken, ett anknutet ombud eller någon närstående person till dem och en kund eller mellan kunder.