Om du lämnat ut koder till säkerhetsdosan eller använt ditt Mobila BankID på uppdrag av någon annan kan du vara utsatt för ett pågående bedrägeri.
Anmäl bedrägeri
- Har du blivit utsatt för bedrägeri och vill spärra kort, Mobilt BankID eller säkerhetsdosa?
- Har du förlorat mobilen eller säkerhetsdosan?
- Har någon kommit över dina koder?

Kund – Ring och anmäl bedrägeri
Tror du att du blivit utsatt för bedrägeri och vill anmäla det, till exempel en transaktion du inte känner igen eller ett kortköp du inte gjort. Ring oss så hjälper vi dig.
Reklamation: Ett obehörigt köp eller uttag på ditt kort kan du själv reklamera i internetbanken, gå till sidan Kort. För övriga obehöriga betaltransaktioner på ditt konto som du vill reklamera, kontakta oss så hjälper vi dig.
Vid pågående bedrägeri
Har du lämnat ut koder eller använt Mobilt BankID på annans uppmaning?
Inte kund - anmäl hos din bank
Om du inte är kund hos oss, anmäl bedrägeriet hos din bank.
Du ska alltid göra en polisanmälan
Om du blivit utsatt för bedrägeri så ska du alltid göra en polisanmälan på polisen.se eller på 114 14.
Det är alltid polisen som utreder brott. Vi bistår polisen i dessa utredningar.
Om du gjort en reklamation så får du alltid skriftlig återkoppling från oss.
Vad händer när du anmält bedrägeriet till oss?
-
Kontroll och spärr av tjänster
Vi kontrollerar och spärrar berörda konton och tjänster när vi bedömer att det är en lämplig åtgärd. Det är viktigt att du som kund går igenom vad som hänt med banken, och vilka konton och tjänster du har tillgång till.
-
Incidentrapport
En incidentrapport upprättas.
-
Kortreklamation - reklamation av obehöriga korttransaktioner
Om det skett obehöriga korttransaktioner så kan du, som kund, göra en, kortreklamation online eller göra en reklamation på 0247-886 00 . Du får alltid skriftlig återkoppling från oss.