Våra tjänster

Säkra tjänster för trygga bankärenden

Du som använder våra tjänster på internet, i telefonen eller via mobilen ska kunna känna dig trygg och inte behöva oroa dig för intrång. Därför har vi flera skyddsåtgärder när du ska över överföra personlig information till oss. Tillsammans ansvarar för att informationen hanteras på rätt sätt.

Sparkonto Trygg: Få tid att stoppa bedrägeriförsök

Med vårt nya Sparkonto Trygg sker digitala överföringar från internetbanken eller appen med tre dagars fördröjning. Under den tiden finns chansen att hinna reagera och stoppa eventuella bedrägeriförsök.

Logga in i appen eller internetbanken för att öppna ett Sparkonto Trygg eller hör av dig till oss så hjälper vi dig igång.

Sparkonto Trygg Nyhet!

Så använder du våra tjänster säkert

Säkra internet- och mobiltjänster

Vi följer kontinuerligt med i utvecklingen av säkerhetslösningar och utsätter regelbundet våra system för omfattande tester. Allt för att du ska känna dig säker när du utför dina bankärenden online.

Bankärenden över telefonen

Vi behöver vara säkra på att det är du som ringer till oss. Därför har vi vidtagit en rad åtgärder som försäkrar oss att det inte är en bedragare som ringer till oss.

Handla med ditt kort på nätet

Att betala med kort på nätet är enkelt och tryggt. Det innebär flera fördelar som exempelvis försäkringar och möjligheten att reklamera köp.

Lämna aldrig ut personliga koder

Ditt BankID och din säkerhetsdosa är personlig så lämna aldrig ut dessa. Dela inte heller dina koder och lösenord med någon.

Håll hårt i kortnummer och koder!

Vi kontaktar inte dig om personlig information

Bedragare påstår ofta att de är någon annan till exempel en bank, en myndighet, IT-support eller ett välkänt företag.

Tänk på att vi inte kontaktar dig via e-post, sms eller telefon och ber dig lämna ut personliga uppgifter som kortnummer och koder. Vi ber dig inte använda ditt BankID eller säkerhetsdosa. Detta gör du bara när du kontaktar oss. Var försiktig.

Öka tryggheten genom att anpassa dina banktjänster

Välj beloppsgräns för överföringar

  • Välj en låg daglig beloppsgräns.
  • Sätt en tillfällig högre beloppsgräns, när du behöver göra en större överföring.
  • Om du vill höja beloppsgränsen över din högsta möjliga gräns behöver du kontakta oss.

Ändra i internetbanken

  1. Gå till Övriga tjänster.
  2. Klicka på Säkerhet.
  3. Klicka på det du vill göra - Beloppsgräns eller Tillfällig beloppsgräns.

Ändra i appen

  1. Gå till Profil.
  2. Klicka på Säkerhet.
  3. Klicka på det du vill göra - Beloppsgräns eller Tillfällig beloppsgräns.

Välj beloppsgräns för Swish

  • Välj hellre en låg beloppsgräns och höj vid behov.
  • Sätt en tillfällig högre beloppsgräns vid större betalningar.
  • Vid en högre tillfällig beloppsgräns kan du behöva göra en digital ID-kontroll och skanna ditt svenska pass eller nationella ID-kort.

Ändra i internetbanken

  1. Gå till Övriga tjänster.
  2. Klicka på Swish.

Ändra i appen

  1. Gå till Profil.
  2. Klicka på Swish.

Öppna och stäng kort för internetköp

  • Du kan öppna/stänga ditt bankkort för internetköp efter dina behov.
  • Du kan också öppna/stänga bankkortet för automatuttag efter dina behov.
  • Tänk på att spärra kortet snabbt om det kan ha kommit i orätta händer.

Ändra i internetbanken eller appen

  1. Gå till Kort.
  2. Välj kort genom att klicka på det.
  3. Under Hantera kort - klicka dig vidare till det du vill göra.

Tänk till innan du identifierar dig och signerar

Tips för Mobilt BankID och säkerhetsdosan

  • Använd aldrig e-legitimation (Mobilt BankID) eller säkerhetsdosan om någon oväntat kontaktar dig.
  • Läs alltid texten innan du loggar in eller godkänner.
  • Kontrollera vem eller vilket företag du identifierar dig för.
  • Vad är din avsikt – Logga in, signera en betalning eller ett avtal?
  • Om du betalar eller signerar – kontrollera till vilken mottagare.

Har någon kontaktat dig oväntat? Använd inte Mobilt BankID eller säkerhetsdosan.

Har någon kontaktat dig oväntat? Använd inte Mobilt BankID eller säkerhetsdosan.

BankID

Frågor och svar om säkerhet

Rapportera fejk-sms till 7726

Fått fejk-sms? Vidarebefordra det till 7726 - ett gemensamt nummer för alla svenska telekomoperatörer:

  1. Håll fingret på smsets textruta och tryck långsamt.
  2. I pop-up:en som dyker upp - klicka på "Mer".
  3. Klicka på pilen längst ner till höger.
  4. Skriv 7726 i fältet "Till".
  5. Tryck på pilen till höger för att vidarebefordra fejk-sms:et.
Rapportera snabbt!

Rapportera säkerhetsbrister

Tillsammans ser vi till att säkerheten är hög. Hjälp oss genom att rapportera in eventuella säkerhetsbrister.

Rapportera phishingmejl

Har du fått ett mejl där du blir ombedd att lämna ut? Då har du fått ett falskt mejl som kallas Phishingmejl. Vidarebefordra det till oss så kan vi jobba på att stänga ner användaradressen.