Bankärenden över telefonen
Vi behöver vara säkra på att det är du som ringer till oss. Därför har vi vidtagit en rad åtgärder som försäkrar oss att det inte är en bedragare som ringer till oss.
Du som använder våra tjänster på internet, i telefonen eller via mobilen ska kunna känna dig trygg och inte behöva oroa dig för intrång. Därför har vi flera skyddsåtgärder när du ska över överföra personlig information till oss. Tillsammans ansvarar för att informationen hanteras på rätt sätt.
Med vårt nya Sparkonto Trygg sker digitala överföringar från internetbanken eller appen med tre dagars fördröjning. Under den tiden finns chansen att hinna reagera och stoppa eventuella bedrägeriförsök.
Logga in i appen eller internetbanken för att öppna ett Sparkonto Trygg eller hör av dig till oss så hjälper vi dig igång.
Bedragare påstår ofta att de är någon annan till exempel en bank, en myndighet, IT-support eller ett välkänt företag.
Tänk på att vi inte kontaktar dig via e-post, sms eller telefon och ber dig lämna ut personliga uppgifter som kortnummer och koder. Vi ber dig inte använda ditt BankID eller säkerhetsdosa. Detta gör du bara när du kontaktar oss. Var försiktig.
Ändra i internetbanken
Ändra i appen
Ändra i internetbanken
Ändra i appen
Ändra i internetbanken eller appen
Har någon kontaktat dig oväntat? Använd inte Mobilt BankID eller säkerhetsdosan.
Har någon kontaktat dig oväntat? Använd inte Mobilt BankID eller säkerhetsdosan.
Fått fejk-sms? Vidarebefordra det till 7726 - ett gemensamt nummer för alla svenska telekomoperatörer:
Har du fått ett mejl där du blir ombedd att lämna ut? Då har du fått ett falskt mejl som kallas Phishingmejl. Vidarebefordra det till oss så kan vi jobba på att stänga ner användaradressen.