Våra tjänster

Bedrägeri – skydda dig mot bedrägerier

Bedrägerier via sms och mejl, på nätet, telefon och sociala medier är tyvärr vanliga. Var försiktig då bedragare ibland använder dataprogram som får det att se ut som att de ringer från banken, välkända företag eller myndigheter, så kallad spoofing. Och tänk på att bedragare ofta vill få saker att verka brådskande, så att du blir stressad.

Agera snabbt vid bedrägeri

Ring och anmäl bedrägeri

Misstänker du att du blivit utsatt för bedrägeri? Blivit av med mobil eller säkerhetsdosa? Upptäckt något onormalt i våra digitala tjänster? Kontakta oss direkt!

Vanliga varningstecken

  • Det är bråttom
  • Oväntad kontakt
  • De ber dig använda din e-legitimation 

Lämna aldrig ut dina koder, lösenord eller kortuppgifter.

Påverka din digitala säkerhet

Vårt fokus är att skapa trygghet för dig som kund. Du kan göra det svårare för bedragarna genom att anpassa våra produkter efter dina behov.

  • Bestäm egna beloppsgränser för överföringar och Swish
  • Skaffa Sparkonto Plus med fördröjning vid överföringar
  • Slå av/på ditt kort för internetköp och automatuttag
Öka din säkerhet
Tre personer håller om varandra och ler in i kameran

Sparkonto Plus – ökat skydd mot bedrägerier

Bedragare vill att du agerar snabbt. Med Sparkonto Plus skickas pengarna inte direkt vid överföringar i internetbanken och appen, vilket ger dig tid att tänka efter.

Young adult waiting at the train station

Penningmålvakt, spelbedrägerier eller spionprogram?

Bedragarna bryr sig inte om dig. Eller din ålder. De bryr sig om dina pengar och använder olika sätt att lura dig beroende på hur gammal du är. 

Logotyp för kampanjen Svårlurad

Bli svårlurad

Vi har gått ihop med Sveriges banker för att sprida kunskap om hur du och dina närstående, kan skydda er mot bedrägerier. Läs mer och få konkreta tips på hur du kan bli mer svårlurad. 

Mer om bedrägerier på 8 minuter

Vilka är varningssignalerna för bedrägeri? Hur kan du skydda dig och vad gör du om du blivit utsatt?

Se webbinariet "Lär dig känna igen bedragarnas knep" och lär dig mer – på 8 minuter.

Tänk till innan du identifierar dig och signerar

Tips för Mobilt BankID och säkerhetsdosan

  • Använd aldrig e-legitimation (Mobilt BankID) eller säkerhetsdosan om någon oväntat kontaktar dig.
  • Läs alltid texten innan du loggar in eller godkänner.
  • Kontrollera vem eller vilket företag du identifierar dig för.
  • Vad är din avsikt – Logga in, signera en betalning eller ett avtal?
  • Om du betalar eller signerar – kontrollera till vilken mottagare.

 

Har någon kontaktat dig oväntat? Använd inte Mobilt BankID eller säkerhetsdosan.

BankID

Skydda dig mot vanliga bedrägerier

Phishing, vishing och smishing - vad är det?

Du tror att du pratar med någon du känner eller ett välkänt företag. I stället blir du lurad att göra något eller avslöja personlig information. Detta kallas för social manipulation och kan ske på flera olika sätt - via sms, mejl, chattar och telefon. Om du får ett sms där du blir ombedd att ringa ett nummer - kolla alltid själv att numret går rätt. Och klicka aldrig på okända länkar i sms eller mejl! Läs mer om smishing, phishing och vishing. 

Klicka aldrig okända länkar.

Företagare? Skydda dig mot företagsbedrägerier

Har du eget företag? Som företagare kan bedrägerier få mycket större påverkan eftersom bedragaren som kommer över dina personuppgifter eller din e-legitimation ofta får tillgång till både till din privatekonomi och företagets ekonomi. Läs mer om hur du skyddar dig.

Vill någon hjälpa dig?

Om någon erbjuder dig hjälp

  • Om du behöver hjälp med något så kontakta någon du känner om det finns möjlighet. 
  • Ta inte emot hjälp från främlingar som erbjuder sig handla åt dig eller liknande. 
  • Om du behöver få hjälp av någon du inte känner så gör det bara mot faktura - betala aldrig i förskott.

Guider och mer information

Skaffa dig kunskap

Bedragarna hittar hela tiden nya sätt att försöka luras. Ju mer du vet, desto bättre skyddad är du. Ta reda på fakta och lär dig mer. 

 

Stoppa bedragaren

Vi frågar aldrig efter personliga uppgifter. Lämna alltså aldrig ut kortuppgifter, koder eller lösenord till någon annan.

Sprid kunskaperna

Prata med dina nära om risken att luras av en bedragare.och hur de bäst undviker det. Framför allt våra äldre behöver hjälp för att kunna skydda sig.