Det är en glad, stolt och smått omtumlad glassentreprenör som svarar på den klassiska frågan ”Hur känns det?” dagen efter prisutdelningen.
– Jag har nog inte tagit in det än. Jag är förstås jätteglad, men inte riktigt greppat det. Det första jag tänkte var "Jag? Varför jag?" Men det är kul jätteroligt att andra tycker att jag och vi gör ett bra jobb. Men det gäller att ha driv och sen bara driva på, driva på och fortsätta driva på. Vi nöter, är envisa och ger inte upp.
Nya glassiosker och mest populära glassmakerna
Nog fortsätter han och Rättviks Glass att driva på. Sedan starten 2002 har företaget vuxit rejält. Idag levererar de glass till uppemot 170 återförsäljare som sedan ser till att glassugna över hela landet kan hugga in på någon av deras många olika smaker. Dessutom har de ett antal egna glasskiosker, inte bara på hemmaplan i Rättvik, utan även på platser som Borlänge, Bollnäs och Stockholm. Och deras glass går hem.
– Vi har fått ett väldigt bra mottagande. Sen är glass ingenting som går som en raket från dag ett. Folk måste hitta till oss, fastna för produkten och sen komma tillbaka. Vi jobbar mycket med kunder som är återkommande. Vi försöker bygga en till två nya kiosker per år och vi vill förstås vara där folk är glassugna. Fast det vet man aldrig innan.
Sen var det då frågan som han har fått tusen och åter tusen gånger – vilken smak är egentligen mest populär?
– Vanilj, choklad, saltlakrits, melon och ägglikör är våra storsäljare. Resten av smakerna ligger väldigt jämnt, men de här fem sticker ut lite extra. Jag själv gillar vår Kaffe Latte-glass och en ny favorit är Pina Colada, som kommer i år. Det är en ananas- och kokosglas med en brytning av rom, precis som en sommardrink.