Facebooks och Instagrams webbläsare är begränsade. Byt webbläsare för att logga in med Mobilt BankID och använda våra tjänster. Klicka på de tre punkterna i webbläsarfönstret och välj att öppna i webbläsare.
Om du har förlorat ditt kort, blivit bestulen på det eller upptäckt obehöriga transaktioner ska du omedelbart spärra kortet. I internetbanken och appen kan du spärra och ersätta ditt bankkort dygnet runt. Om du behöver spärra ditt betal- och kreditkort kan du ringa oss. Logga in och spärra ditt bankkort
Spärra ditt kort via telefon
Ring 08-411 10 11för att spärra kortet i Sverige. Vi har öppet dygnet runt.
Om du har förlorat ditt kort utomlands, ring +46 8 411 10 20. Vi har öppet dygnet runt.
I vissa fall kan du även få hjälp med att få ett ersättningskort så att du kan fortsätta din resa. Ett ersättningskort kostar 400 kronor. Kontakta kortservice utland för tips och råd angående ditt kort.
Bankärenden och tjänster åt barn
Du som är kund i banken kan enkelt göra ditt barn till bankkund i internetbanken. Då kan du samtidigt öppna ett eller flera konton i barnets namn.
För att kunna ansluta Mobilt BankID till ditt barn som är under 18 år måste ni båda vårdnadshavare vara överens om att ansluta ditt barn till tjänsten. Om inte båda kan besöka ett kontor samtidigt krävs en skriftlig fullmakt. Fullmakten ska undertecknas av båda vårdnadshavarna och vårdnadshavarnas namnteckningar ska bevittnas.
Ett annat alternativ är att den vårdnadshavare som följer med barnet till kontoret skriftligen kan intyga att en muntlig överenskommelse gjorts mellan vårdnadshavarna att barnet får teckna tjänsten. Intyget fylls i på kontoret. Vi sparar det skriftliga intyget som underlag och tecknar tjänsten åt barnet.
Vid tecknande av Mobilt BankID behöver ditt barn ha med sig:
ID-kort eller annan handling som är fullgod och giltig legitimation
Om du tror att du vet var kortet är behöver du inte spärra kortet utan kan stänga det tillfälligt. Det gör du enklast direkt i appen och internetbanken.
Stäng kortet tillfälligt i internetbanken och appen
Klicka på ”Kort” i menyn
Välj det kort som ska stängas tillfälligt.
Tryck på "Stäng kortet tillfälligt" och bekräfta.
När du har stängt kortet tillfälligt går det inte att:
använda kortet för köp i butik eller online
ta ut pengar i uttagsautomater med kortet
ansluta eller använda kortet med digitala plånböcker
genomföra transaktioner för prenumerationstjänster som Spotify
öppna eller stänga kortet för internetköp
se eller ändra kortets PIN-kod
ersätta eller uppgradera kortet (automatisk förnyelse av kortet är möjlig)
Du kan när som helst öppna kortet igen. Då gör du på samma sätt som när du stängde det.
Bolån och lånelöfte
Ett lånelöfte är viktigt att ha inför en budgivning så att du vet hur mycket du kan köpa en bostad för. Det är enkelt och smidigt att ansöka om ett lånelöfte hos oss. De flesta mäklare kräver att du har ett lånelöfte innan du börjar buda på en bostad.
Tänk på att du först behöver ett lånelöfte inför en budgivning så att du vet hur mycket du kan köpa en bostad för. Det är enkelt och smidigt att ansöka om ett lånelöfte hos oss. De flesta mäklare kräver att du har ett lånelöfte innan du börjar buda på en bostad.
Vill du höja ditt befintliga bolån kan du göra det upp till 85 procent av bostadens värde. Lägsta belopp vid höjning är 100 000 kronor. Ansök om att höja ditt bolån
Vi hjälper dig att betala dödsboets löpande räkningar till dess att bouppteckningen är registrerad och stämplad hos Skatteverket. Tjänsten är kostnadsfri. En förutsättning är att det finns pengar på ett konto i Leksands Sparbank.
Det kan komma en tid när du eller en närstående behöver hjälp med bankärenden och att ta hand om vardagsekonomin. Beroende på om man har kvar sin beslutsförmåga - och kan fatta så kallade informerade beslut - eller inte, finns olika alternativ.
Ladda ner appen
Du hittar appen i App Store (iOS) eller Google Play (Android) och logga in med Mobilt SäkerhetsID, Mobilt BankID eller din säkerhetsdosa.
Aktivera internetbank
Du behöver ha internetbank hos oss för att använda appen. Är du redan kund aktiverar du internetbanken genom att med hjälp av Mobilt BankID logga in och komma igång. Under rubriken Internetbanken för privatpersoner, klicka på Skaffa internetbanken och följ instruktionerna.
Är du inte kund idag kan du bli det online och komma igång med internetbanken direkt.
Vi har samlat enkla guider som hjälper dig att utföra dina bankärenden digitalt, till exempel betala räkningar, köpa och sälja fonder och komma igång med Swish.
En stor del av alla beslut du tar har på något sätt med ekonomi att göra. Läs våra tips och råd som du kan ha nytta av, både i vardagen och när du ska göra de viktigare valen. Allt för en bättre framtid.
Vi använder nödvändiga cookies eller liknande tekniker för att webbplatsen ska fungera för dig. Det finns även cookies du kan välja som förbättrar din upplevelse:
Funktioner, prestanda och statistik
Relevant marknadsföring
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, längst ner på webbplatsen eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.
Cookie-inställningar
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, längst ner på webbplatsen eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.
Behövs för att webbplatsen ska fungera smidigt och säkert och kan inte väljas bort. Möjliggör viktiga funktioner som inloggning och språkval.
Behövs för att funktioner och personanpassning ska fungera. Hjälper oss förstå hur webbplatsen används så att vi kan förbättra den. Informationen slås ihop för alla användare och kan aldrig kopplas till just dig.
Läggs till av våra partner och kan påverka innehåll och annonser som du ser på andra webbplatser.